Mommy Talks

Tadi ada seorang sis tanya kita :)
.
Sis mkn apa je utk pekatkan susu dan susu tu ada je?
Kezia : Sejak baby 3 bulan saya mmg consume set menyusu shaklee sis. Niat beli nak byk air susu tetapi dpt bonus pulak yg anak pun dpt nutrisi dri air susu. Selain itu kena rajin ikut jam pump. klu sis Hw rajin kan df
---------------------------------------------------------------
Saya hw. Mmg df je. Baby menyusu ok. Kerap jgk. Tp kdg2 kan sis. Dia menyusu. Tgh2 menyusu tetiba dia menolak tp dia nak menyusu. Maksud nya apa? Susu xsedap ke? ๐Ÿ™ˆ
Kezia : mgkn ada sebab lain sis. or mcm mn pemakanan sis. dulu pernah di beritahu oleh pakar laktasi, pemakanan kita yg cenderung kpd yg pedas2 blh memyebabkan anak menolak.
------------------------------------------------------------------
Saya rasa betul ckp sis tu. Hari tu saya mkn ikan sambal tp xbyk. Lepas tu dia tolak. Lepas tu cuba lg. Then anak tolak lg. Lepas tu dah xde mkn pedas2 dah. Then normal kan baby fully bf jarang poo poo?
Kezia : Anak sy dulu pun akan tolak menyusu klu makan pedas2. skg tak lagi, dia pula tahan makan pedas dh.
Klu Bf , jarang poo poo itu mmg normal tetapi sekiranya sis risau, boleh je jumpa doc
---------------------------------------------------------------------
Dia jarang poo poo tp bila poo poo, poo poo dia warna kuning+campur hijau sikit. Normal kan? Kalau mcm tu bukan ke baby xdpt susu yg cukup?
Kezia : sis, poo2 warna hijau pada bayi biasanya menandakan bahawa bayi tidak minum dengan baik.
- Tanda tidak keseimbangan antara foremilk & hindmilk.
Hal ini terjadi apabila breast ibu penuh & baby sudah kenyang tetapi susu ibu belum kosong.
Naa itu juga salah 1 kenapa berat baby tidak naik naik.
Susu yang di belakang kaya dengan lemak
Saya sarankan sis kerap menyusu di malam hari waktu tidur.
Saya lakukan macam itu. Baby tak pernah turun berat sebab malam antara 12-5am dia mmg kerap menyusu sampai breast kosong :)
------------------------------------------------------------------
Faham sis. Ok2 sis. Saya akan cuba df anak lebih kerap. Mlm anak saya kuat minum. Thanks sis utk advice dan info. ๐Ÿ˜Š
Kezia: sama2 sis.
-----------------------------------------------------------------
Saya bukanlah pakar laktasi tetapi saya seorang ibu yang ingin menjayakan penyusuan anak sulung yang berusia 22 bulan sehingga 2 tahun ataupun sampai anak ingin wean off sendiri.
Dalam penyusuan ilmu kena ada ilmu bukan hanya menandahkan buah dada pada bayi sahaja.


No automatic alt text available.

#Projek susu

No comments:

Post a Comment