6 TIPS SAYA MENJAYAKAN PENYUSUAN SUSU IBU UNTUK LIHAN


Ini apa yang saya lakukan sepanjang 22bulan penyusuan anak pertama saya (Kirschen Lihan) dan akan saya lakukan sehingga anak bersedia wean off (Mak sebenarnyayang tak rela , haha)

Ibu-ibu mesti mencuba baru tahu, jangan baca saja.

1. Saya akan memastikan bekalan susu yang disediakan mencukupi keperluan lihan.
Ada masa bekalan susu tidak mencukupi, iaitu waktu bulan pertama masuk kerja selepas 2 bulan berpantang. Lihan kais pagi minum pagi, kais petang minum petang, saya tambahkan usaha dengan dengan :-

  • Saya Pam susu mengikut jadual setiap hari dan bukannya tunggu breast penuh baru nak pam.
  • Saya juga usahakan untuk mengepam susu 4 kali di tempat kerja
  • Bangun seawal 4 atau 5 pagi untuk mengepam sebelum memulakan routine harian sebelum ke tempat kerja
  • Saya melakukan Power Pumping selama sebulan sebab saya nekad ingin menjayakan penyusuan lihan.

2. Sekiranya kami bersama, saya tidak akan hadkan kuantiti susu yang Lihan perlukan, Saya akan pastikan untuk menyusu Lihan setiap 1-2 jam untuk memastikan Lihan sendiri yang melepaskan susu. Sekiranya anak kita melepaskan sendiri putting susu ibu, itu tanda anak sudah kenyang.

3. Saya akan pastikana menyusu lihan tanpa menukarkan payudara dalam sesi penyusuan sebab saya ingin memastikan lihan memperolehi hindmilk. Untuk sesi penyusuan kedua, saya akan berikan payudara sebelah lagi.

4. Sewaktu di dalam kereta pula, saya memang biasakan lihan menyusu sepanjang perjalanan (jangan lupa pakai tali pinggang keledar). Manakala sekiranya hanya berdua dengan Lihan, saya akan pastikan lihan menyusu terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan supaya tidak meragam sepanjang perjalanan.

5. Waktu malam kejut lihan untuk menyusu, jika anak mommies jenis yang tak nak bangun menyusu, ibu harus kejut anak terlebih dahulu, tetapi jika mereka masih juga tak bangun ibu yang harus bangun untuk kosongkan payudara (Pam). Lebih kerap payudara kosong waktu malam lebih banyak susu yang akan terhasil. Susu yang dipam waktu malam akan menjadi bekalan pada anak waktu di rumah pengasuh/rumah kerana kandungan lemak dalam susu ibu lebih tinggi waktu malam. Ini merupakan salah satu usaha untuk menaikkan berat badan bagi anak yg mempunyai masalah berat badan.

6. Terakhir sekali, jangan sesekali ponteng mengepam di hari cuti! Lakukan tanpa alasan untuk kepentingan anak kita

Kesimpulannya, walau betapa sibuk pun kita sebagai seorang ibu, jangan khuatir sekiranya  anak kita tidak mendapat bekalan susu secukupnya. Mindset itu penting. Walaupun sedikit mahupun banyak susu, semua itu adalah rezeki anak. Manfaatkan sesi penyusuan sebaiknya agar bonding di antara ibu dan anak terus terjalin dan akan terus kekal dan semakin utuh.

Selamat mencuba


Kezia,

Seorang ibu menyusu yang bekerja

#Projeksusu

No comments:

Post a Comment