TAMBAH SUSU? Perjalanan saya

Cerita saya

Masih teringat setahun yang lepas selepas 2 bulan berpantang. Perasan menjadi khuatir sangat sebab memikirkan macam mana keperluan susu Lihan sepanjang saya berada di tempat kerja (0700-0500).


Hati risau sebab waktu itu susu sangat sedikit.Banyak sudah Milkbooster yang saya cuba tetapi keputusan tetap mengecewakan 

Sehari pump hanya mencukupi untuk sehari sahaja. Umpama kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kesian anak mami.


Saya berusaha mencari penyelesain di laman sosial terutama lama blog. Saya terjumpa mengenai Projek Penyusuan Extravaganza, empunya blog adalah Azreen Ahmed yang sekarang ini adalah mak shaklee saya. Ribuan terima kasih di atas segala sokongan yang pernah reen berikan.


Bermula dari sana saya menyertai group khusus Azreen. Saya berkenalan dengan ramai pejuang susu ibu. Semangat untuk menyusu Lihan semakin kuat. Syukur saat ini masih menyusu (22 bulan) Lihan juga.


Apa yang saya lakukan untuk tambah susu badan?


Setelah berkenalan dengan reen, dia menasihati agar saya mengamalkan pemakanan tambahan Shaklee.


Saya bermula dengan Vitalea dan Alfalfa. Sebulan power pumping tanpa terkecuali harinya.

Syukur atas usaha dan sokongan ahli group, saya mampu mengumpul stock susu untuk lihan sebulan. 




Hanya Vitalea dan Alfalfa saja kah kezia?


Ohh tidak, setelah jatuh hati dengan Shaklee. Saya berniat mengamalkan set penyusuan Shaklee yang lengkap. Sehingga sekarang saya masih lagi mengamalkan Set penyusuan tersebut.









Set ini sesuai untuk ibu berpantang dan menyusu. Dalam set ni semuanya supplement yang amat digalakkan dan dicadangkan untuk ibu berpantang dan menyusu yang terdiri daripada Vitalea, Ostematrix, ESP, Alfalfa, Omega Guard dan Vitamin C.  

Set ini terdiri daripada : 


1 - OsteMatrix™

Bagaimana ia membantu memperbanyakkan susu ibu?

Ostematrix, iaitu kalsium turut penting dalam diet ibu menyusu. Tambahan pula jika anda terdiri daripada mereka yang tidak suka meminum susu maka di sinilah pentingnya pengambilan pil kalsium seperti Ostematrix ini.

Ostematrix ini bukan sahaja membantu ibu meyusu kekal cergas, tetapi antara kesan yang paling baik ialah ia dapat membantu para ibu menghilangkan sakit-sakit badan yang di tanggung selama ini akibat kekurangan kalsium yang hilang sepanjang tempoh kehamilan.

Ostematrix juga membantu susu ibu sentiasa cukup ketika si ibu datang bulan. 

Kenapa Ostematrix Shaklee terbaik?

Tahukah anda Ostemarix Shaklee turut mengandungi magensium, vitamin D dan zink yang mana semua ini dapat membantu memudahkan penyerapan kalsium dalam tubuh. Tidak semua supplement kalsium di pasaran mengandungi magnesium. Ostemarix Shaklee lengkap dengan magnesium serta Vitamin D. Satu tablet mengandungi 250mg kalsum dan jika anda menyusukan anak, 4 biji sudah pun mencukupi kerana keperluan ibu menyusu adalah 1000-1500 mg sehari. 


2 - OmegaGuard™


DHA yang terkandung di dalam ¸ akan menyingkirkan lemak berlebihan yang tidak diperlukan oleh badan. Jadi ibu menyusu akan kekal langsing dalam tempoh penyusuan, ditambah lagi dengan kebenaran bahawa pembakaran lemak akan menjadi aktif semasa sesi penyusuan dilakukan. Gabungan inilah yang akan menghasilkan badan yang sihat dan langsing kepada ibu menyusu. Ibu-ibu akan menerima 2 pakej kebaikan  iaitu badan ramping dan sihat, dapat juga menyusukan bayi .

Ada lagi rahsia kebaikan Omega Guard Shaklee ni? Bayi yang disusukan oleh ibu yang mengambil Omega Guard Shaklee juga akan mendapat kebaikan bersama, DHA akan membantu bagi mengoptimumkan fungsi otak. Otak anak akan lebih aktif dan hasilnya anak semakin pintar.



3 - Sustained Release Vita-C Plus™

Tahukah anda, viatmin C sangat penting untuk menajga salur darah. Ia juga bertindak sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan ini sangat bermanfaat kepada bayi anda.

Sekiranya bayi anda demam, anda boleh meningkatkan pegambilan dose dari 2 biji seari kepada 4 biji sehari. Sekiranya si ibu terluka dan melecet di bahagian puting, vitamin C ini dapat mempercepatkan proses pembaikan luka tersebut.

Selain daripada itu, BONUS yang ibu dan bayi dapat daripada Viatmin C ialah kulit ibu dan bayi makin bersih , cerah dan cantik kerana vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

4 - Alfalfa Complex 

Untuk ibu yang menyusukan bayi pula, alfalfa merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat. Ianya bergantung kepada keperluan badan si ibu.


5 - Vita-Lea® Iron Formula

Kepelbagaian Khasiat - salah satu supplement paling seimbang dengan khasiat yang lengkap, dirumus khas untuk membekalkan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Pengambilan Vita Lea:-
  1. Menggalakkan kecergasan dan kesihatan keseluruhan tubuh
  2. Menguatkan tulang dan system imun.
  3. Melindungi  tubuh daripada radikal bebas



6 - ESP - Soy Protein Isolate Powder

Ia memberi tenaga, membantu melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu, dan membantu kawal paras kolesterol dan memberikan rasa kenyang pada kadar yang lama. Sangat bagus utk perkembangan dan tumbesaran bayi kerana khasiat ESP ini dapat mengalir kepada bayi melalui susu ibu.Apa bezanya soya Shaklee ini dengan soya lain yang berada di pasaran? Soya Shaklee ada non GMO soy iaitu soya yang dibasuh bukan menggunakan alkohol. Diproses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim didalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi.


Sekarang masuk 22 bulan penyusuan ✌ kami berdua Lihan dan berniat akan wean off sehingga Lihan ingin melepaskan. Terima Kasih shaklee kerana menjadi sebahagian dari kejayaan kami berdua Lihan sepanjang penyusuan.







Jumpa lagi dalam entry yang lain. Terima kasih sebab sudi membaca ❤


Salam sayang ❤








No comments:

Post a Comment